STARTUP sem, startup tam. Všude se o nich píše, startupy jsou velký buzzword posledních let. Zaslouženě? Kolik startapů vůbec uspěje? Pokud se podíváme na čísla, statisticky je velmi nepravděpodobné že zrovna vy uspějete. Čísla totiž nikdy nelžou, lžou pouze interpretace čísel. Zatímco v normálním podnikání zkrachuje do 2 let 3/4, do 5ti let 90% nově založených firem, zakládání startupů na internetu je v tomto ohledu ještě daleko rizikovější.

failure
Photo credit: tech.co
Ve výborné přednášce Romana Staňka: Nejúspěšnější Čech v Silicon Valley, se v 36 minutě mluví o tom, že investorská firma Andreessen Horowitz dostane během jednoho roku 20 000 start-up byznys plánů, ze kterých se rozhodne zainvestovat 50. To je 0,25%. Nadále se mluví o tom, že ze všech zafinancovaných startupů dále uspěje 10-15%. To znamená že statisticky máte 0,025% - 0,0375% šanci že váš nápad skončí velkým úspěchem, což ruku na srdce, není příliš mnoho.

Ano, statisticky, samozřejmě že můžete svými schopnostmi, týmem, kvalitním produktem a správným načasováním tyto šance zvýšit. Nebo také ne. Možností, proč se váš startup nechytí a skončí je mnoho, například může uvíznout v některém z těchto důvodů:

Máte špatný produkt & službu

  • Problém, který řešíte neexistuje nebo je příliš malý, lidé nepotřebují vaší službu
  • I když bude váš produkt dobrý, není pro zákazníka tolik užitečný aby za něj platil
  • Uděláte si špatně (nebo i vůbec) průzkum trhu, nevalidujete si váš nápad, často se pak snadno odkloníte od toho co lidé vlastně chtějí

Lidé v týmu

  • Hádky v týmu během vývoje, konfliktní osoby
  • Nedostatečné know-how
  • Hádky spoluzakladatelů, bývalých velkých kamarádů, které na začátku začnou nadšeně pracovat, nedomluví si ale předem jasně, kdo má jaký podíl. Poté, když přijdou první velké výdělky vznikají destruktivní hádky komu toho kolik patří.

Technologie & provedení 

  • Váš programátor nezvládne naprogramovat danou službu dostatečně kvalitně & bezpečně & rychle
  • Je zvolena špatná technologie, kterou umí ovládat příliš málo programátorů, pokud vám pak programátor odejde, nenajde se člověk který by ho zastoupil

Propagace

  • Špatně provedená propagace produktu, spálení peněz na kanálech, kde nebyli vaši zákazníci

Cena

  • Je to moc drahý
  • Je to moc levný (druhý méně častý extrém, cílový skupině přijde služba moc levná = nedůvěryhodná, levné nálepky se je těžké zbavit)

Načasování

  • Přišli jste na trh moc pozdě
  • Přišli jste na trh moc brzy (ano, předběhnutí doby je také důvodem k neúspěchu)

Zákazníci

  • Nechtějí vás, daný problém můžou lidé také vyřešit spolehlivě zdarma jinou open-source službou
  • Myšlenka je příliš revoluční, lidé ještě nejsou na tuto technologii psychicky připraveni (viz  předchozí bod: načasování)

Externí faktory, které neovlivníte

  • Konkurence stihne daný problém vyřešit dříve a lépe než vy
  • Lidé začnou používat novou technologii & službu a vaše bude již zastaralá
  • Legislativa: přijde v platnost zákon, který vám radikálně ztíží nebo uplně zniční byznys

Důvodů proč může startup selhat je hodně a jistě by se jich ještě mnoho našlo. Nicméně pokud máte nápad na startup nebo na něčem už děláte, rozhodně pokračujte, je to 1000x lepší než trávit čas sledováním seriálů nebo hraním her. Přesto je důležité o těchto bodech, kde lze narazit vědět a včas jim předcházet. I když statisticka tvrdí, že s největší pravděpodobností neuspějete tak, že změníte svět a nevyděláte miliardy dolarů, stát se to samozřejmě může, a má smysl se o to snažit ze všech sil!

Z mého okolí jsem mnohokrát vypozoroval, že aktivita a usilovná práce na vlastním IT projektu, který sice možná nevyšel, na druhou stranu způsobil získání cenných zkušeností, které se později v budoucnu mnohonásobně vrátily.

 

 

Share Button