Spravujete nějaký facebookový profil? Pak jistě víte, že obrázek je u sdíleného příspěvku velmi důležitý. Poutavý obrázek má mnohonásobně větší proklikovost (CTR) oproti stavu, kdy se daný odkaz sdílí bez obrázku. Občas se ale stane, že nám facebook nechce načíst ten správný obrázek, nebo dokonce nenačítá obrázek žádný. To je pak vážný problém, pokud by se odkaz začal virálně šířit mezi fanoušky, se špatným (nebo dokonce žádným) obrázkem máme problém a zbytečně se připravujeme o mnoho potecionálních návštěvníků našeho webu. Jak tento problém vyřešit?

Nejdříve si řekněme jak facebook obrázky k odkazům načítá

Pokud se odkaz poprvé vloží do facebooku, je jedno jestli jako odkaz na zeď, nebo někomu pošlete osobní zprávu, facebook se na danou stránku podívá a bude si chtít obrázek načíst. V případě že na dané stránce nalezne vhodný obrázek, facebook si ho uloží k sobě a při dalším vkládání odkazu na facebook se facebook z důvodu odlehčení zatíženosti jeho serverů koukne nejdříve k sobě, zda-li již tuto stránku nemá načtenou, pokud zjistí že ano, načte si obrázek, který má uložený v databázi.

Proto dávejte vždy pozor, kdy poprvé se facebook o dané url adrese s novým článkem poprvé dozví, např. se může stát, že kvůli feedbacku pošlete přes zprávu na facebooku kamarádovi rozepsaný, ještě nepublikovaný článek bez obrázků. Facebook si v tento moment poprvé „oscanuje“ stránku, uloží k sobě a poté se na ní vrátí až za několik dní. Z těchto důvodů vždy při psaní nového článku vždy myslete dopředu, jaký obrázek budete chtít, aby se zobrazil při sdílení na facebooku a ten vložte do článku jako první.

V článku je více obrázků, jak nastavit, který má být ten pravý?

Když máte v článku více obrázků a chcete přesně určit jaký si má facebook načíst přidejte do HTML kódu do hlavičky stránky tyto řádky, kde určíte cestu k obrázku, který se má primárně sdílet.

 
<meta property="og:image" 
content="http://www.example.com/images/fb-wall-img.png"/>

<link rel="image_src" type="image/jpeg" 
 href="http://www.example.com/images/fb-wall-img.png" />

Můžu obrázek facebooku přímo nahrát?

Ano, pokud sdílíte odkaz přes profil nějaké stránky, facebook nově nabízí obrázek nahrát viz:

fb-blog
Nicméně je dobré na tuto pomoc nespoléhat, protože danou stránku může sám od sebe nasdílet náhodný návštěvník webu, pak je velmi vhodné když mu sám facebook nabídne obrázek, který my sami dopředu vybereme.

Třetí možnost jak určit obrázek, který bude u vašeho odkazu, je daný odkaz vložit jako fotku, a do popisku textu dát dolu URL adresu kam se lidé mají prokliknout. Tato varianta má jednu velkou nevýhodu, po kliknutí na obrázek se vám obrázek zvětší na facebooku, namísto přechodu na váš web.

Tipy na závěr

  1. O obrázku, který má být sdílen myslete vždy jako první a vložte ho do článku rovnou na začátku tvorby nového obsahu + vložte na něj odkaz do hlavičky skrze Open Graph mikroformát. To samé platí i o titulku a popisku článku!
  2. Obrázek by měl mít „rozumnou velikost“ z osobních zkušeností bych doporučil max do 500 kB, na 1 MB fotku se vám facebook vyprdne a nebude jí vůbec načítat.
  3. Obrázek by měl zaujmout, vyvolávat emoce, co nejvíce se vázat na téma o kterém píšete.
  4. Občas facebook prostě „blbne“ a nechce načíst žádný obrázek, i když ho na stránce jasně máte a není moc velký, pak rozepsanou zprávu vymažte, refleshujte okno, a zkuste napsat přípěvek znovu, to opakujte 2x,3x dokud se obrázek nakonec nenačte.
  5. Vždy dodržujte tip č. 1! Díky němu předejdete mnoha komplikacím. Navíc pokud používáte automaticky facebook like tlačítko na každé stránce webu, to způsobí že facebook se teoreticky může o nové stránce s konkrétní URL dozvědět dříve než chcete, a uložit si jí do databáze. Tato situace se mi zatím nikdy nestala, ale teoreticky je možné, že se tento scénář jednou stane skutečností.

UPDATE: Pokud chcete ‚resetovat‘ načtení stránky z facebooku vložte url adresu do stránky https://developers.facebook.com/tools/debug/ a poté klikněte na „Fetch news scarpe information„. Poté se vám aktualizují informace o dané stránce.

Fetch new scarpe information - Znovu facebookem načíst informace o stránce.

Fetch new scarpe information – Znovu facebookem načíst informace o stránce.

Share Button